Clients

  • Total Fina
  • Brussels Airport Company
  • Shell
  • LNG Nigeria
  • Arcelor Mittal
  • Hyundai Shipyards South Korea
  • MG Real Estate
  • Marlboro
  • Asperavi
  • Cosco Group Shipyard
  • NPP Qatar
  • MSC container Shipping
  • Exmar
  • American Airlines
  • Deme
  • Brussels Airlines
  • Honda
  • Volvo
  • Van Hool
  • DP World
  • Stora Enso
  • Siemens
  • Port of Ghent
  • Port of Antwerp
  • Port of Rotterdam
  • Port of Jebel Ali Dubai
  • Galloo
  • City of Antwerp-Ghent-Brussels
  • City of Hong-Kong
  • Flanders State of the art
  • Kingdom of Belgium Foreign Affairs
  • Rasgas Qatar
  • Atenor
  • Sea-Invest
  • ExxonMobil
  • BASF
  • Samsonite
  • The Royal family of Belgium
  • Caterpillar Cat
  • Aviapartner
  • Hilton Group
  • Aertssen
  • Northwind
  • Infrabel
  • C-Power
  • Stadsbader
  • Ackermans & van Haaren
  • Wereldhave
  • Taminco
  • Soudal
  • Renson
  • Atlas Copco
  • Belgo Control
  • Desso
  • Lotus Bakeries
  • Orfit
  • Cominbel
  • Antwerp Maritime Academy
  • Van De Wiele Group
  • Aelterman
  • Oil Tanking
  • Aswebo
  • DFDS Seaways
  • Philips Belgium
  • Euro-Silo
  • KBC
  • American-Express
  • Mercedes-Benz
  • Leo Burnett Brussels-New-York
  • Phillip Morris
  • Tower Automotive
  • Bekaert
  • VPK Packaging
  • Sarens
  • Unifrost
  • Janssens Pharmaceutica
  • Solvay
  • Montea
  • Ziegler
  • DHL
  • Jaspers-Eyers
  • Dong Energy
  • Exxon Mobil Asia
  • Bridgestone Asia
  • Knauf Asia
  • Oleon
  • Katoennatie
  • DIC Europe
  • Mondelez Czech Republic
  • Ineos
  • LyondellBasell
  • Radicatel France

Biography

Even as a young man, Tom D’Haenens (born in 1969) draws people’s attention thanks to his creativity and his interest in photography. He is in his twenties when he finishes his training at the Academy of Art in Ghent and travels to Baltimore (US) to steep himself in the art of photography. In the vicinity of the metropolis of New York, he earns himself a name in a short time. He takes photographs of the most prestigious projects for a large number of multinationals. Later he returns to his first love: Industry. He becomes an expert in bringing both elements together in highly original concepts with an eye for colour and detail. As a matter of fact, they become his trademark.
– Tom Bosman, Trends

 

Tom D’haenens mag zich als fotograaf terecht het epitheton peintre de la vie postmoderne toe-eigenen. D’haenens illustreert naast de thema’s die tegenwoordig in stedenbouwkundige theorieën centraal staan ook de maatschappelijke en economische facetten van de globalisering. Grote kantoorgebouwen, atria, monoculturele woonwijken, technologische bedrijven, shopping malls, luchthavens, hotellobby’s kortom de nieuwe spaces of flow worden door deze jonge fotograaf in heldere kleuren en zonder complexen neergezet.  In zijn werk wordt deze gefotografeerde wereld vertaald in termen van schoonheid en pathos. D’haenens is ruimschoots vertrouwd met zowel de geschiedenis van de fotografie als haar retorisch vermogen. Wie zijn prenten bestudeert, voelt doorheen zijn kunst de trilling van coryfeeën als Ansel Adams, Margaret Bourk-White, Stieglitz, Walker Evans, Edward Weston en talloze andere goden. Jawel, zijn fotokunst wortelt in de Amerikaanse traditie van ongedwongenheid, ze bezit bovendien de gave om banale realiteit in een nieuw daglicht te zetten. En natuurlijk is er de Amerikaanse erfenis van de school van Baltimore die D’haenens met zich meedraagt. Beelden van een ingesnoerde werkelijkheid waar we doorgaans onachtzaam aan voorbijgaan worden boeiend en interessant bevonden. D’haenens geeft het postmoderne tijdvak een ongekende en verleidelijke glans die zich spiegelt in het detail. Vraag is hoe we die glans moeten lezen. Zijn beelden in se wel zo onschuldig als ze zich voordoen?  Feit is dat D’haenens een wereld voor zich heeft die in toenemende mate uit niet-plaatsen bestaat. Ze zijn vooral te vinden op het terrein van de mobiliteit en de consumptie: hotels, supermarkten, winkelcentra, pleisterplaatsen langs de snelweg en vliegvelden. Het zijn de hyperspaces van deze tijd, ze verbeelden de evacuatie van de publieke ruimte.
– Philip Willaert

 

Tom D’Haenens is de eerste fotograaf die gedurende meer dan een jaar achter de schermen van de luchthaven mocht fotograferen. Elke dag stappen in Zaventem ongeveer 20.000 passagiers op een vliegtuig naar meer dan 200 bestemmingen over de hele wereld. Om al die reizigers tijdig, veilig en comfortabel naar hun bestemming te brengen, zijn elke dag duizenden mensen in de weer. Hoe zij dit elke dag opnieuw weer klaarspelen, dat vertelt en toont u het fotoboek Brussels Airport. Een exclusieve kijk op het leven zoals het is op de luchthaven, in honderden foto’s op groot formaat.
Tom D’Haenens is een Belgische topfotograaf die instond voor foto’s voor onder meer Marlboro, American Airlines, American Express, Arcelor, Jeep, KBC, Mercedes-Benz en jarenlang huisfotograaf was van de Belgische koninklijke familie.

 

 

Contact

Tom D’haenens
tom@viewvision.be

Tel : 0032 475 25 82 15